07 juny Les Muntanyes de Prades com a Destinació de Turisme Familiar
El conseller d’Empresa i Ocupació, Felip Puig, va presidir el passat diumenge dia 1 de juny, coincidint amb els actes de la Festa de la Farigola, l’acte que certifica Muntanyes de Prades com a Destinació de Turisme Familiar (DTF). El van acompanyar el president del Consell Comarcal del Baix Camp, Joaquim Calatayud; el president del Patronat Comarcal de Turisme del Baix Camp, Anton Marca; la directora dels Serveis Territorials del Departament d’Empresa i Ocupació a Tarragona, Carme Mansilla; i el director executiu de l’Agència Catalana de Turisme (ACT), Patrick Torrent.
Muntanyes de Prades esdevé així la segona destinació d’interior de Catalunya en aconseguir aquest segell que atorga l’Agència Catalana de Turisme (ACT), després que l’any passat es certifiqués Les Valls d’Àneu (Pallars Sobirà).
En el seu parlament, el conseller va assegurar que a Catalunya “estem apostant per les fortaleses de casa nostra per guanyar-nos el futur”, sent una d’elles el turisme; “en el turisme hi aboquem el nostre sistema de valors, la nostra cultura, la nostra voluntat de projecció exterior i el nostre caràcter d’acollida”, ha subratllat. Sobre la certificació rebuda per les Muntanyes de Prades, Puig l’ha valorat com un “suport” als negocis turístics de la zona, als quals ha animat a continuar treballant pel turisme familiar, emplaçant-los al mateix temps a “fer coses de forma conjunta”; una suma d’esforços necessària per “guanyar dimensió i fer coses en gran”, ha acabat.
En el decurs de l’acte, els representants dels set municipis que formen la destinació Muntanyes de Prades van rebre de mans del conseller Puig el diploma que acredita els seus municipis com a part d’aquesta nova DTF: Anton Ferré (alcalde d’Alcover), Jordi Juncosa (alcalde d’Arbolí), Sergi Cotilla (alcalde de La Febró), Antoni Marca (alcalde de Capafonts), Pere Venrell (alcalde de Mont-ral), Lídia Bargas (alcaldessa de Prades) i Artur Miró (alcalde de Vilanova de Prades).
El conseller Puig i els representants institucionals també van lliurar les plaques acreditatives als 30 establiments del municipi adherits al segell DTF: 12 allotjaments turístics, 11 restaurants, 4 empreses de turisme actiu i de natura, 2 oficines de turisme i un centre d’interpretació. Aquest alt nombre d’adhesions demostra l’alt grau d’implicació del sector turístic de la destinació, públic i privat, en aquest projecte. També destaca l’àmplia oferta d’allotjament adherit a la marca DTF, amb 1.553 places certificades que representen prop del 90% de l’oferta de la destinació.
Muntanyes de Prades ha aconseguit aquest segell gràcies a una oferta variada i de qualitat, enfocada a les famílies. En aquest sentit, destaca un reconegut espai natural, una serralada pre-litoral que ofereix la possibilitat de gaudir d’excursions i visites força planeres, ideals per a famílies amb nens. També disposa d’un important patrimoni cultural on hi destaca la Vila Vermella de Prades, nucli històric d’aquesta destinació.
Per aquells més actius, Muntanyes de Prades ofereix tot tipus de rutes que es poden fer a peu, en BTT o fins i tot a cavall. El GR 7, el GR 65 i les seves variants enllacen els diversos municipis de la destinació amb la costa Daurada i l’interior de Catalunya. A tot això, cal afegir una variada oferta de lleure i gastronòmica amb restaurants de cuina catalana i amb uns productes locals d’alta qualitat i llarga tradició.
Amb aquesta nova certificació, l’Agència Catalana de Turisme continua amb la línia de promocionar el turisme de l’interior de Catalunya, amb l’objectiu de diversificar l’oferta turística existent i dinamitzar les economies locals a través del turisme. En aquest sentit, l’ACT ha treballat intensament per adaptar el model de certificació DTF, que inicialment estava pensat per a municipis del litoral, a un nou model que permeti la certificació de destinacions d’interior i de muntanya.
Any del Turisme Familiar
La certificació de Muntanyes de Prades coincideix amb la celebració de l’Any del Turisme Familiar a Catalunya i el vintè aniversari de la proclamació de l’Any Internacional de la Família per part de l’ONU.
Precisament, el passat 29 de maig el conseller Felip Puig va presentar la nova campanya de promoció turística centrada en el turisme familiar. Amb un pressupost de 2,4 milions d’euros, la campanya cobreix cinc mercats emissors: Regne Unit, Alemanya, França, Estat espanyol i Catalunya. L’objectiu és enfortir el posicionament de Catalunya com a destinació ideal per a les famílies amb nens.
Aquesta campanya, en els seus diferents formats de televisió, ràdio, premsa, publicitat exterior i presència a Internet, es desenvoluparà des de principis del mes de juny fins el mes de desembre. A més, en el portal www.catalunya.com s’ha creat un espai específic per promoure més de 1.000 activitats adreçades a un públic familiar, és a dir, famílies que viatgen amb nens/es de fins a 16 anys.
Catalunya ha estat des de sempre una destinació de turisme familiar. Un 60% dels visitants que rep Catalunya són famílies, i el Pla de Màrqueting Turístic aprovat al 2013 estableix com una prioritat la retenció del client familiar.
S’estima que un 30% del turisme mundial són famílies. Es tracta d’un turista que viatja per motius vacacionals (normalment per vacances d’estiu tot i que també es desplaça per setmana santa i ponts llargs), i que acostuma a realitzar estades llargues (entre 7 i 10 nits). A més, el turista familiar qualifica les seves vacances com un temps de qualitat per a la família, i per tant són considerades una despesa prioritària per davant d’altres tipus de despeses. En el cas dels mercats domèstic i de proximitat, les famílies amb nens tenen una intenció de viatjar d’entre el 60-70%, fet que els converteix en un turista potencial molt important.
Què és una Destinació de Turisme Familiar?
La certificació de Destinació de Turisme Familiar és un segell d’especialització que atorga l’ACT a un municipi o conjunt de municipis, que ofereixen uns determinats serveis i equipaments adaptats a les necessitats de les famílies amb nens. Es tracta a més d’un projecte de col·laboració público-privada, donat que els serveis poden ser ofertats tant per instal·lacions i equipaments públics com per les empreses turístiques privades de la destinació.
Les destinacions certificades amb aquest segell destaquen per la seva qualitat i pel seu posicionament enfront el client familiar. Les destinacions que vulguin ser certificades com a DTF han de complir una sèrie de requisits, tant a nivell de destinació com a nivell d’establiments i serveis turístics. En el cas de les destinacions d’interior, han de comptar amb com a mínim un recurs natural.
A més, una part dels seus establiments han de comptar amb mesures específiques per a infants. Els hotels, per exemple, han de tenir baranes de seguretat per a nens als balcons i a les escales, sòls tous en zones de jocs, habitacions familiars o protectors de seguretat als endolls, entre d’altres. I els restaurants han d’oferir menús infantils, trones, pitets i canviadors de bolquers.
Així mateix, la destinació ha de comptar amb una oferta lúdica adreçada a infants de diferents edats. Poden oferir diferents tipus d’activitats com rutes pensades per als més petits, museus i centres d’interpretació didàctics, esports d’aventura amb una oferta adequada per a nens, etc.
Amb la certificació d’avui, el segell DTF compta amb 16 destinacions certificades: Blanes, Calonge-Sant Antoni, Lloret de Mar, Roses, Torroella de Montgrí-L’Estartit i Castell-Platja d’Aro, a la Costa Brava; Calella, Malgrat de Mar, Pineda de Mar i Santa Susanna, a Costa Barcelona; Calafell, Cambrils, Salou, Vila-Seca/La Pineda Platja, i Muntanyes de Prades a la Costa Daurada; i les Valls d’Àneu, al Pirineu. A més, 9 destinacions (8 a l’interior i una al litoral) es troben actualment en procés de certificació.
Aquestes certificacions suposen un total de 505 empreses adherides al programa DTF arreu de Catalunya, entre establiments d’allotjament turístic, restaurants i empreses d’activitats.
A continuació us deixem un parell de fotografies de l’acte: